De Wintercourse in het zonnige Wageningen. Op de Stoas|Vilentum Studiedagen van de Master Leren en Innoveren in Wageningen is het altijd mooi weer! Deze traditie zetten we voort tijdens de Wintercourse in januari, de zon schijnt. Iedereen is bij de start van de Wintercourse in opperbeste stemming en sommige zelfs een beetje uitgelaten of onzeker.

Want eind van de deze week van de Wintercourse presenteren we onze onderzoeksposter met de voorlopige opzet van ons onderzoek aan onze wetenschappelijk vrienden! Na een workshop wetenschappelijk schrijven en het zoeken van wetenschappelijk bronnen in de Wageningenuniversiteit aan de slag met de onderzoeksposter. Ik heb veel docenten en wetenschappers kunnen consulteren over mijn onderzoeksopzet! Duidelijk is geworden dat ik echt ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek ga uitvoeren, de meest ingewikkelde en minst geaccepteerde vorm van onderzoek. Enerzijds omdat het bewijzen van de kwalitatieve resultaten bij ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek in de sociale context lastig is omdat je het hebt over voorspelbaar menselijk handelen in plaats van kwantitatief bijvoorbeeld wiskundig berekende uitkomsten. Anderzijds vervul ik bij dit ontwerpgericht onderzoek niet alle de rol van onderzoeker maar drie rollen; de rol van ontwerpeer, de rol van veranderaar en de rol van onderzoeker. De rol van onderzoeker is nieuw voor mij en in de combinatie van de andere rollen ingewikkeld. Maar ja, ik wil graag uitdaging en....dit is mijn vorm van onderzoek waar ik me thuis voel en in geloof!